Ugnspannakaka

Här kommer en av mina favorit kakor! Har ju en del blåbär i frusen som jag vill skapa något av, så igår körde jag en pannakaka med blåbär. Någon som har något mumsigt blåbärsrecept så får ni hojta till!

Ingrediener:

4 pers.

4 ägg
1 l mjölk
5 dl mjöl
1 tsk salt

Varianter:

* I stället för enbart mjöl kan man variera med lite "nyttigare" varianter. Jag har testat 2 dl dinkelmjöl och 2,5 dl vetemjöl istället och det gick fint :)

* Hacka bacon och lägg i smeten. Serveras med lingonsylt.

* Häll ca. en halv liter blåbär (helst inte frysna, gick väldigt långsamt när jag hade frusna iaf) över smeten. Blanda 1,5 dl gräddfil med 1 msk vaniljsocker  i en skål och servera till. Har någon något annat tips så hojta gärna till :)

Gör så här:

Blanda mjöl och salt i en skål. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Vispa ned mjölken lite i sänder så att alla klumpar försvinner. Vispa i äggen. Jag brukar sen låta smeten svälla en stund, kring 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en långpanna väl och häll i smeten och fördela blåbären jämnt i den.
Grädda mitt i ugnen ca 20 min, tills pannkakan fått fin färg. Låt pannkakan svalna något innan servering.

 


Kommentarer
Postat av: aleeekz

fattar inte varför jag aldrig gillar ugnspannkaka :/. älskar vofflor och plättar men inte ugnspannkaka :(

2009-10-14 @ 17:01:43
URL: http://voffsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback