Jossans dumlekakor

VARNING! Detta recept är livsfarligt. Blev bjuden på dessa läckerbitar när jag var på besök i Örebro förra året och jag föll direkt. Jag brukar göra en sats å frysa in, men jag kan säga er att dom inte stannar i frysen särskilt länge.

Ingredienser
:
ca 28 st eller till noblessen eller dumlen tar slut ;)

200 g matfett
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 påse Dumlekolor
1 ask Noblesse (mint)

Folieformar

Gör så här:
Blanda fett, mjöl, socker och bakpulver. För lättare utbak kan man låta degen stå kallt ett tag. Dela degen i 28 bitar och rulla till bollar. Lägg i form. Tryck ner en kola i varje.  Grädda mitt i ugnen, 200 grader i c:a 10 minuter. Ta ut kakorna och lägg på en bit Noblesse på varje så att chokladen smälter. Ställ sedan kakorna i kylen.

OBS. Även om jag inte gjort de själv går ju säkert att variera dessa kakorna en hel del med olika varianter på dumle å noblesse, så testa er fram tills ni hittar er egen favorit. Om man tycker det är för sött med en hel dumle i varje kan man halvera dom såklart, men jag tycker de blir godare med en hel. För beräkning tror jag det är 28 st kolor i en dumle orginal påse och 32 st noblesse i noblesse mint förpackningarna.


 


Kommentarer
Postat av: micholina

låter hur gott som helst!!! Måste jag testa ;)

2009-10-04 @ 20:41:26
URL: http://micholiina.blogspot.com
Postat av: Danielle

ååh, jag älskar dom här! Brukar dock köra på original noblesse :)

2009-10-07 @ 17:37:22
URL: http://daniellen.blogg.se/
Postat av: cecce

Måste bara provas!!!/C

2009-10-09 @ 06:57:23
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback