Paj de Queso al Limon

Eller rätt o slätt cheesecake om man känner för de ;) Detta recept brukar alltid jag köra om jag råkar vara sugen på cheesecake. Så himla smidigt att förbereda innan om man ska ha bjudning eller ngt, då står den så fint å väntar i frysen.

Ingredienser:


8 st (ca. 125 g) digistive kex
50-75 g smält smör
1 msk farinsocker

1 ask (200g) philadelphiaost
1 dl socker
3 äggulor
2 dl vispgrädde
1 msk florsocker
skal o saft av 2 limefrukter
3 äggvitor

Gör så här:

Mixa kex och farinsocker i en matberedare. Tillsätt smör och blanda samman. tryck ut smuldegen i en form med löstagbar botten (ca 26 cm i diameter). Ställ formen kallt.

Vispa samman ost, socker och äggulor. Vispa grädde och florsocker. Blanda ost och gräddsmet och smaksätt med limeskal och saft. Ett tips är att inte ha i all lime med en gång utan testa sig fram, tills det är lagom limesmak just för dig :)

Vispa äggvitorna till hårt sum (givet att du ska vända skålen över huvudet, om du inte blir kladdig i håret är de ok). Vänd försiktigt ned det i smeten. Häll smeten i formen och frys den minst 4 h.

Tag fram formen ur frysen ca. 30 min innan servering, annars kan det bli väldigt svårt att skära och äta. Serveras med fördel med färska jordgubbar.


Kommentarer
Postat av: monia ♥

hejsan! :) Just nu har jag en tävling i bloggen där du kan vinna ett set med TANDBLEKNING:) Var med och tävla du också! Bläddra ner några inlägg i bloggen så hittar du tävlingen :)

2009-10-06 @ 11:01:06
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback