Daimpaj

Här kommer ytterliggare ett av de bakverk jag skapade till min bror och min far och detta blev min favorit. Receptet kommer från Hallon & Blåbär. Daim är nog bland de bästa som finns, så en kaka med det i eller på, går ju inte att misslyckas med. Detta är ett riktgti bra bevis för det. Ni måste testa!

Vad jag tänkte på när jag gjorde denna var att pajskalet kryper ner en bit så det var på gränsen till att fyllningen fick plats inom ramarna så att säga. Så hett tips, tryck upp skalet ordentligt på kanterna :) (Hallon & blåbär har förresten en alldeles finfin bild på hur det ska se ut när det är ordentligt uttryckt)

Ingredienser:


Pajbotten:


2 ½ dl vetemjöl
2 msk socker
100 g smör
1 äggula

Fyllning:

2 ägg
1 ½ dl farinsocker
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smält smör
1 dubbeldaim

Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader. Hacka ihop mjöl, socker, smör och äggula och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form, ca 24 cm i diameter, gärna en löstagbar kant. Förgrädda pajskalet i 10 minuter.

Vispa under tiden ihop ägg, farinsocker, sirap, vaniljsocker och salt. Vispa i smöret och häll smeten i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter.

Hacka daimen och strö över den nygräddade pajen. Låt kallna. Servera med grädde.

 

Okej, jag vet att bilden inte direkt får det att vattnas i munnen på en, men jag lovar - den är tokgod! Jag tror jag åt upp halva själv ;)


Kommentarer
Postat av: ISSA.

Åh så gott! Älskar daim!



Haha ja det är ju det man får passa sig för. Det är ju tråkigt om alla tar slut på en gång ;)

2010-06-16 @ 00:04:34
URL: http://issafashion.blogg.se/
Postat av: ISSA.

Ja det var verkligen underbart där! Finns ju så mycket man vill göra i USA så kunde nog ha stannat där vääldigt länge utan att bli uttråkad!

2010-06-16 @ 11:38:59
URL: http://issafashion.blogg.se/
Postat av: ISSA.

Ja jag älskar smoothie! Jaha det lät spännande! Kanske man ska prova någon gång!

2010-06-17 @ 10:05:43
URL: http://issafashion.blogg.se/
Postat av: Bakfia

sv: Ja, prova kakan!

2010-06-17 @ 11:30:29
URL: http://bakfia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback