Mandelmusslor

Något jag tidigare har underskattat är defintivt mandelmusslor, men det är ju i själva verket den perfekta lilla desserten! Serverade med grädde och en god sylt är det heaven! Glöm dock inte att smörja formarna, då blir det svårt, det fick min stackars sambo erfara :P

Ingredienser:

125 g sötmandel
200 g smör
1,5 dl socker
1 ägg
4 dl socker

Gör så här:

Skålla, skala och mal mandeln. Rör matfett och socker smidigt. Tillsätt mandeln, ägget och det mesta av mjölet. Aebeta degen på matbordet med desten av mjölet. Låt den vila kallt minst 1 timma.

Smörj formarna! Forma degen till en rulle, skär den i bitar och klä det smorda formarna. Ställ dem på plåt. Grädda mitt i ugnen ca 8 min. Stjälp upp kakorna genast!


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

mandelmusslor är så gott, så mumsigt med grädden och sylten i

2011-02-12 @ 21:30:19
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Cecilia

Ja, visst är de goda! Kul att du gör så här års också. När jag gjorde mina första för ganska precis ett år sedan fick jag påpekande om att det är ett julbakverk. Men folk äter ju semlor redan i december nuförtiden, så varför då begränsa mandelmussletillgängligheten, säger jag?

2011-02-14 @ 14:58:00
URL: http://flickanokakorna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback