Rice Krispiestårta

Här kommer ett recept på en fenomenal god, och samtidigt enkel tårta. Jag gjorde tårta till min lillebrors kalas och den verkade mycket uppskattad, inte minst av mig :P Dekor kan man göra efter tycke och smak. En vairant som jag fick tips om på kalaset var med lemoncurd, vilket jag ska testa nästa gång hade jag tänkt. Verkar väldigt somrigt o friskt!

Ingredienser:


Maräng:

4 st äggvitor
3 dl socker
3 dl ricekrispies

Kräm:

4 st äggulor
1 dl socker
1 msk vetemjöl
1 dl grädde
125 g smör
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
4 dl grädde
Bär eller frukt
Krossad daim (ca 2 st dubbeldaim)

Gör så här:

Vispa äggvitor först hårt. Blanda i sockret och vispa lika mycket. Blanda sedan i Rice Krispies försiktigt. Grädda i 125 grader ca 1 timme. Låt gärna stå på eftervärme.

Koka upp äggulor, socker, mjöl och grädde på svag värme tills det tjocknar. Tag av plattan och rör i smöret och vaniljsockret. Bred krämen över den avsvalnade botten.

Vispa grädden och bred den över tårtan och dekorera med valfri frukt/bär. Denna gång använde jag blåbär, bananer samt krossad daim.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback