Brunkebergs svartbröd

Jag ville testa något nytt bröd att bidra till på julafton. Jag är ju inte så förtjust i vörtbröd så jag bestämde mig för att testa på detta brödet. Dock gick det inget vidare o jag börjar misstänka att det blev något fel på måtten när det gäller vetemjölet, ja, någonstans måste jag iaf gjort fel. Kanske de föll när jag använde fint rågmjöl istället för grovt. Det står lös o kladdig, men min var hård o kladdig så det var helt omöjligt att arbeta med den.

Kanske det hade vart bättre med en maskin, kanske konsistensen hade blivit som den skulle då? Jag vet inte. Resultatet blev iag att jag någonstans i all panik hade i lite mer filmjölk bara för att se om det gick å få till det lite bättre. Sedan gav jag upp, hade i en näve av något flingsalt jag hittade o hiva ner de i formar (vilket inte vart det lättaste då man nästan fick slita i sär degen). Men idag, dagen efter, när jag provsmakade, vart det inte så farligt. Väldigt mättande, å saltet skulle jag väll krossat en aning, å den blev väldigt taggig, men annars var det fint. Så jag är helt klart nöjd ändå, rekomenderar för er som har BAKMASKIN! ;)

Ingredienser:


650 g filmjölk
75 g jäst
480 g vetemjöl med hög proteinhalt
320 g grovt rågmjöl
80 g grahamsmjöl
175 g mörk sirap
40 g farinsocker
10 g mald anis
20 g havssalt

Pensling:
1 msk kallt kaffe
1 msk mörk sirap
1 msk honung
1 msk smält smör

Gör så här:


Blanda alla ingredienser utom saltet och arbeta degen i hushållsmaskin i 10 minuter, eller kraftigt med träspatel för hand minst dubbelt så länge. Tillsätt saltet. Arbeta degen i ytterligare 5 minuter. Den ska vara lös och kladdig. Låt degen vila i bunken i 30 minuter. Dela degen och lägg den i två smorda brödformar. Låt jäsa i rumstemperatur ca 2 timmar.

Sätt ugnen på 180 grader. Ställ in formarna i ugnen och grädda bröden i ca 1 timme eller tills brödens innertemperatur är ca 98 grader. Pensla bröden med kaffeblandningen och ställ in dem i ugnen igen i ytterligare ca 5 minuter. Ta ut bröden ur formarna och låt dem svalna på galler.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback