Lemon curd

Då jag förra helgen försökte mig på massa macarons så fick jag väldigt många äggulor över. Efter lite sökande på nätet bestämde jag mig för att testa på Lemon curd. Jag har väldigt svårt att säga om resultatet blev bra eller dåligt då jag varken ätit eller ens sett lemon curd själv :P Dock så tyckte jag att det var en helt fantastisk härligt syrlig smak på det hela, men kanske kändes det en gnutta för fett? Kan det kanske bero på att jag hade någon äggula mer än receptet egentligen säger, eller ska man minska på smöret? Hm, om jag får för mig att testa igen så ska jag nog minska på smöret. Nu är frågan vad jag ska göra med det som är kvar efter macaronsen. Jag tänker spontant muffins, men vi får väll se!

Ingredienser:

Ger ca. 4 dl

150 g smör
3 dl florsocker
3 st citroner, stora eller 4 små
4 äggulor

Gör så här:


Smält smöret tillsammans med sockret i en rostfri kastrull och ställ den i en annan kastrull med lätt småkokande vatten, som ett vattenbad Tvätta citronerna och riv skalet på den finaste sidan av rivjärnet. Dela sedan citronerna och pressa ur saften. Blanda det rivna skalet och saften med smöret och sockret i kastrullen. Lägg i äggulorna och rör hela tiden. När det börjar bli tjockare kan man sluta röra. Häll upp i rena burkar och förvara i kylskåpet där det håller sig i några veckor.



Kommentarer
Postat av: sonya

Mysig blogg !

2010-05-12 @ 14:21:36
URL: http://sonyafriberg.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åh, lemon curd är så gott! Det ska jag göra egen i sommar!

2010-06-16 @ 22:13:56
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback