Mjuk kademummkaka

Jag har lite lätt tvång på att alltid bjuda gäster på  något gott så när jag häromdagen inte hade något hemma vart det ju lite panik. Dock så löste det sig till det bästa efter en liten rush till affären och resultatet blev min favoritkrydda i denna kaka. Receptet är från boken Sju sorters kakor som bör finnas i varendaste kök i vårt avlånga land. Jag gjorde kakan i en rund form på 26 cm i diametern, men det går också bra i långpanna. Dock skulle jag nog råda er till, speciellt om ni kör den lilla formen, att ha i lite päron eller äppleklyftor. Jag kände nämligen att det vart lite tråkigt annars. Servera då gärna med lite vaniljsås.

Ingredienser:

200 g margarin
2 ägg
3 dl socker
8 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk grovt stötta kardemmummakärnor
3 dl mjölk

ev. päron eller äppelklyftor

Garnering:

Pärlsocker
Grovhackad sötmandel

Gör så här:


Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl, bakpulver, de grovt stötta kardemummakärnorna, mjölken och matfettet. Häll smeten i formen som du smörjer och bröar, en  liten rund  eller långpanna 30x40 cm, och strö över pärlsockret och hackad mandel. Grädda i nedre delen av ugnen på 175° i ca 60 eller 25 min, beroende på vilken storlek du valt.



Kommentarer
Postat av: DeLacour

Fan vilken mysig blogg! Älskar din header :)

2010-04-12 @ 11:28:52
URL: http://delacour.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback