Vaniljbiscotti

Då biscottis var så lätt o det inte blev så mänga tänkte jag att jag lika gärna kunde testa igen. Denna gången blandade jag hejvilt receptet på saffransbiscotti av Jennie o ett annat recept jag sprungit på någonstans som jag inte riktigt minns var. Söttman minskade jag, men tillsatte lite vaniljlikör, men då vart de så kladdigt att de fick bli lite extra mjöl. Degen vart ändå väldigt kladig så de blev lite trixande, men tillslut gick allt fint. Det blev fina fina biscottis o även dessa var min söte förtjust i. Jag gillade dom snäppet bättre o jag måste säga att jag är nöjd med mitt receptpåhitt ;)

Ingredienser:

100 g sötmandel
1 ägg
0,25 dl strösocker
0,25 dl brun farin
0,25 dl råsocker
2-3 msk vaniljlikör (tex Licoor 43 Cuarenta y Tres).
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Gör så här:


Sätt ugnen på 180 grader. Rosta sötmandeln (med skalet kvar) i en torr stekpanna. Absolut ingen olja för då blir det väldigt svårt märkte min älskling o jag för dom blev kolsvarta istället, o de e inte gott. Hacka därefter mandeln grovt.  Vispa ägg, strösocker, brun farin o råscoker tills det blir fluffigt och pösigt. Tillsätt vaniljlikör. Blanda de torra ingredienserna med varandra och rör sedan ner det i smeten tillsammans med mandeln. Smeten blir kletig i denna variant så frukta ej! Klicka ut smeten till en längd på ca. 30 cm en plåt klädd med bakplåtspapper. Trixa lite så får man till det riktigt bra. Grädda  i ugnen 20 minuter i 180 grader, tills de får fin färg. Ta sedan ut kakorna och låt svalna en aning, skär sedan i ca. 1 cm breda bitar. Skivorna läggs med ena snittytan uppåt på en plåt och in i ugnen igen för torkning ca. 12-15 min. Vänd dem efter halva tiden. Låt sedan svalna på plåten, därefter låt dom kallna helt på ett galler.

 


Kommentarer
Postat av: karin

Lucka 10 i Bagerskans julkalender innehåller en ny rolig tävling!

Denna gången kan man vinna kakformar från Kakformar.se

http://www.bagerskan.se/2009/12/julkalendern-lucka-10.html



Kram Karin

2009-12-10 @ 18:13:32
URL: http://www.bagerskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback