Saftiga lusseskatter

Förra helgen gjorde jag en omgång lussekatter att mummsa på under adventsöndagarna o lucia. De blev dock inte så gula eller smakrika o jag vet inte om jag ska skylla på att ja inte mallde dom tillräcklig (de sägs ju att man ska mortla de med en sockerbit, vilket jag hörde talas om först efter baket), men kan också var så att det är för att dom är köpta av en skum försäljare i ett annat land eller att saffranen helt enkelt var för gammal. Men dom smakade i alla fall lite saffran o dom var väldigt saftiga o fina, så jag är glad ändå :) Snor dock bilden från samma ställe som receptet (alltommat.se) så får ni se hur det verkligen ska se ut.

Ingredienser:


1 pkt jäst
150 g smör
5 dl mjölk 3%
1 burk (250 g, 10%) kesella naturell
0,5 tsk salt
2 dl socker
3 pkt (eller 1-1,5 saffran)
1 st ägg
17 dl vetemjöl special

Gör så här:

Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm till ca 37 grader. Tillsätt saffran och kesella i degvätskan. och häll den sedan över jäst. Smula ner jästen i en degbunke. Häll i degvätskan och rör tills jästen löst sig. Tillsätt salt, socker och ägg. Rör tills allt blandats.

Häll i ca 15 dl av mjölet och arbeta till en smidig deg. Tillsätt försiktigt resten av mjölet, lite i taget och arbeta degen tills den är smidig. Var försiktig så att du inte tar i för mycket mjöl, då kan bullarna bli lite torra. Saffran i sig ska tydligen vara ganska uttorkande har jag hört.  Degen ska släppa från bunkens kanter, men fortfarande kännas lite, lite kladdig så ta hellre för lite än för mycket mjöl! Låt saffransdegen jäsa under bakduk till ungefär dubbel storlek i ca 45-50 minuter. Knåda degen på lätt mjölat bakbord. Dela den i ca 32 delar och rulla varje del till avlånga rullar. Forma dem sedan till lussebullar genom att snurra ändarna mot mitten.

Lägg bullarna på ugnsplåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Pensla dem med rikligt med lätt vispat ägg och garnera med russin. Grädda dem i 250 grader mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. Låt svalna på galler.

TIPS! Jag fick ett tips om att alltid värma upp ugnen till en högre tempratur som du senare sänker när du har in ditt bakverk. Tror de är så att värmeslingorn på så sätt inte jobbar för fullt, men att temperaturen är den rätta när du får in baket, sen släpper man ju alltid ut lite värme när man öppnar :)

Allt om mat's fina gula katter.

Mina mindre gula katter, men mormors fina bock ;)


Kommentarer
Postat av: Neha

muuummms med lussebullar

2009-12-10 @ 23:30:54
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback