Vinbärskola

Gjorde nyssen världens godaste kola, eller iaf det som jag skrapade ur kanterna var kanongott, nu återstår ju att konsistensen blev bra den med ;) Detta receptet är i alla fall att rekomendera om ni har lite bär kvar i frysen sedan i sommras. Jag använde mig av vinbär som ni märkt, men det går ju att byta ut mot andra bär. Min variant blev i alla fall perfekt sötsurlig, misstänker att min lillebror kommer älska dom! Tror jag får göra en till sats i veckan för detta kommer gå åt snabbt!

Ingredienser:

100 g frysta röda vinbär
1,5 dl vispgrädde
2,5 dl strösocker
1 msk ljus sirap

Gör så här:

Låt vinbären tina och mixa dem med en mixerstav. Blanda de mixade bären med vispgrädde, strösocker och sirap i en vid kastrull. Jag som har svårt att göra utan att förstå varför, använde så klart en liten kastrull o det tog väldigt lång tid plus att det var i början jobbigt att ha koll på att det inte koka över. Så en VID kastrull, kom ihåg det. Om det dessutom är non-stick så blir det ju det lättaste i världen att göra rent.

Låt koka upp och sedan sjuda på medelvärme till 120 grader. Rör regelbundet. Häll upp i en bakplåtspappersklädd form ca 20x20 cm och låt stelna. Klipp kolan i bitar, linda in dem i cellofan och förvara i rumstemperatur.



Kommentarer
Postat av: Malin

Jag gjorde dessa nyss! Blidde jäätte gott fast mina blev dock något brunare i färgen. Tack för receptet!

2010-12-02 @ 21:10:32
URL: http://krumelurpillret.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback