Lila äppelmos

Gjorde en variant av receptet prickig äppelmos, å den blev LILA! Väldigt tjusig, å mumsig så klart! Blåbär fick slinka i och jag minska på sockret en del med. När det kommer till socker tycker jag att man kan köra lite på känsla. Av de TVÅ gånger jag gjort mos har jag minskat  ganska mycket mot vad som stod i orginalreceptet och det har blivit sött å gott ändå.

Ingredienser:

kanske ca. 6 burkar/smörpaket

2,5 kg äpplen
2 st citroner
5 dl vatten
3 st kanelstänger
6 dl strösocker
3 dl blåbär

ev. atamon

Gör så här:

Pressa citronen i vattnet. Skala och kärna ur äpplena. Lägg dem i citronvattnet, så behåller de färgen efter det att de skalats.

Dela äpplena i bitar och koka upp dem i en gryta tillsammans med vattnet och kanelstängerna. Koka på svag värme tills de mosats. Rör om och hjälp till att mosa med en träslev, jag körde en omgång med en "potatismosare" me.

Tillsätt strösockret och låt puttra lite till. Rör försiktigt ner blåbären då några minuter återstår och se det bli härligt lila efter ett tag. Häll upp på väl rengjorda heta burkar och förslut, eller i smörförpackningar som ni förvarar i frysen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback