Tekakor

Igår vart jag helt plötsligt väldigt sugen på pappas tekakor, men då det var lite sent fick jag snällt vänta med baket tills idag. Receptet är som nämnt från pappa, men han brukar alltid ha surdeg o jag har inte avancerat till den nivån än så jag fick snällt nöja mig med vanlig jäst. Det blev trots allt toppengott, även om första omgången i ugnen fick lite för mycket färg än brukligt.

Ingredienser:

ca. 24 kakor

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 dl brödsirap
ca. 18-19 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula jästen. Smält smöret och tillsätt mjölken, rör om tills det blir fingervarmt (37 grader). Häll degvätskan över jästen. Tillsätt salt o sirap o till sist mjölet som du tillsätter efter hand. Arbeta kraftigt ihop till en ganska lös, men inte kladdig deg - min papaps förklaring, förstod själv inte; lös men inte kladdig?! Hur som helst, låt degen jäsa i 30 min under bakduk.

Dela degen i 24 bitar o rulla  dessa till bullar som du låter vila i 3 minuter innan du kavlar ut dem till kakor. Lå jäsa ytterliggare 40 min. Nagga dem med en gaffel och grädda 5-10 min 250 grader.


Kommentarer
Postat av: frida

hejsan hoppsan, frågestund på bloggen! lämna gärna en kommentar, kram. :)

2009-11-15 @ 22:32:41
URL: http://umeflikkaa.blogg.se/
Postat av: aleeekz

måste verkligen pröva några recept från din sida, kommer du komma ut med nå desserter? :)

2009-11-16 @ 11:28:45
URL: http://voffsen.blogg.se/
Postat av: cecce

Får nog byta ut mina scones mot dessa!

Ha det fint!/C

2009-11-16 @ 15:24:29
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback