Daimchokladkaka med Digestive

Till årets stora tjejkväll så måste man ju givetvis baka något med choklad och denna läckerbit blev det. Mumsigt värre blev den med en klick grädde. Dock tror jag den hade varit lika god utan bottnen för den gjorde verkligen skäl för namnet "the CRUMBLING cookie", det var ju knappt man fick in det i munnen ;)

Hur som helst, tack för två toppenkvällar tjejer! Massa pussar!


Ingredienser:

Botten:

15 Digestive kex
50-75g osaltat Smör

Kaka:
125g Smör

2 Ägg

3 dl Strösocker

2 tsk Vaniljsocker

½ dl Kakao

1 krm Salt
2 dl Vetemjöl

2 msk kallt Kaffe

50g grovt hackad Daim (en dubbel daim)

 

Gör så här

Botten:

Mixa digestivekexen till ett fint pulver. Smält smöret, här skulle jag nog rekomendera o testa den lite större mängden smör så den inte blir så smulig som min :) Blanda smöret med kexsmulorna.Tryck ut kexmassan i botten av en rund form och grädda i mitten av ugnen i 175°c, ca 10 min. Låt svalna.


Kaka:

Smält matfett och ställ det åt sidan. Rör snabbt ihop ägg, socker, kakao, salt och mjöl med en slev. Tillsätt matfett, kaffe och den hackade chokladen. Jag kunde ju självklart inte låte bli att ha i lite mer daim, ju mer daim desto bättre heter de väll?! ;)  Häll smeten över den avsvalnade kexbotten. Grädda i mitten av ugnen i 175°c, ca 40-50 min.

 

 


Kommentarer
Postat av: cecce

Denna blev jag verkligen sugen på att prova!/C

2009-10-23 @ 09:45:45
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback