Vaniljbullar

Min bästaste vän Hena o jag har som tradition att baka vanlibullar och titta på Dagissnuten, en tradition som jag tycker fler ska ta fasta på ;)

Ingredienser:


Deg:
150 g margaring
5 dl mjölk
50 g jäst
2 tsk kardemumma
1 dl socker
1/2 tsk salt
ca. 13-15 dl mjöl

Fyllning:

Marzansås, öka mängden pulver så att såses blir mer som kräm.


Pensling o garnering:

1 ägg
Vatten

Smör
Strösocker

Gör så här:

Smält margarin och tillsätt mjölk, värm till ca 37 grader.  Smula ner jästen i en degbunke. Häll på degvätskan och rör om tills det mesta av jästen har lösts upp. Tillsätt socker, salt, kardemumma och det mesta av vetemjölet men spara lite mjöl till utbakningen. Låt degen jäsa under bakduk ca. 40 min. Rör samman fyllningen.

Kavla ut degen. Ta ut rundlar ca 10 cm stora i diameter. Klicka marzansås i mitten på rundlarna och nyp ihop dem.

Placera bullarna på en bakplåtspappersbeklädd plåt. Låt jäsa i minst 40 minuter. Sätt ugnen på 250 º. Pensla bullarna. Grädda dem i 6-8 min. Pensla de nygräddade bullarna med smör och rulla dem i strösocker. Ska du frysa in så kan du strunta i penslingen och göra det istället när det är tänkt att servera dem :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback