Pappas snoddas

När pappa senast var i Göteborg pratade han med en av de duktiga kockarna som då befann sig i nordstan på något event. Dessa inspirerade honom till att skapa ett nytt bröd. Med lite tips från dem o eget skapande blev detta goda brödet till. Hur smaskigt och saftigt som helst. Tio av tio möjliga ;)

Ingredienser:


25 g margarin
4 dl vatten
25 g jäst
0,5 dl surdeg (av fint rågmjöl)
1 msk brödkryddor
2 tsk salt
1,5 dl sirap
0,5 dl solrosfrön
6 dl grahamsmjöl
ca. 12-14 dl vetemjöl special

Mangagryn till garnering.

Gör så här:

Smält margarinet i en kastrull och tillsätt vatten. Låt bli fingervarmt. Smula jästen i en bunke, häll över degvätskan. Tillsätt surdeg, salt, brödkryddor, sirap och solrosfrön. Arbeta sedan in 6 dl grahamsmjöl och därefter vetemjölet. Arbeta upp till en blank o smidig deg. Låt den jästa i ca. 45 min.

Mjöla ett bakbord o skälp upp degen. Dela den först i två delar. Tag den ena delen och dela den ytterliggare en gång. Av dessa två delar gör du två långa rullar som du placerar som ett kors, dessa fyra ben flätas sedan. Obs! Om du som jag har lite svårt att förstå hur detta flätandet med 4 delar går till går det ju självklart lika bra att dela deghalvan i 3 delar istället o göra en vanlig fläta.

Rulla tillsist "snodden" i managryn. Upprepa med den återstående degdelen. Låt jäsa ytterliggare 45 min. Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 35 min.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback