Sourmix för drinkar

När jag skulle ha drinkkväll en gång och surfa runt efter recept stötte jag på ingrediensen sourmix på en del ställen och inte hade jag någon aning om vad det var. Efter lite runtsurfande fick jag svaret och numera skulle jag inte klara mig utan denna goding i mina drinkar.

För de som undrar gör man sockerlag genom att värma upp lika delar vatten och socker till sockerkristallerna har försvunnit.

Ingredienser:


2,5 dl färskpressad citron
1,5-2 dl sockerlag
1 äggvita
Ca 2 dl kallt vatten

Gör så här:

Häll alla ingredienser i en väldiskad glasflaska med kork, skaka om ordentligt. Smaka av och ha i lite mer sockerlag om du tycker att den blivit för sur. Mixen ska vara sötsur i smaken. Du kan variera den med att byta ut citronjuicen till grape, lime, eller apelsinjuice. Förvaras i kylskåp upp till en vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback