Hallonmousse

För ett tag sedan fyllde min pälsk år och då ville jag ha en minitårta med bl.a. hallonmousse. Hitta ett recept hos Min Goda Sida som fick ligga till grund :) Moussen var kalas och kommer användas fler gånger! Detta recept är ursprungligen tre gånger så stor och då en del av en jordgubbsmoussetårta - receptet hittar ni här!

Ingredienser:

1,5 gelatinblad
1,5 dl hallon
1 äggula
0,5 dl florsocker
2 dl vispgrädde

Gör så här:

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten. Mixa hallonen till en slät puré. Vispa äggulor och florsocker poröst. Vispa grädden löst.

Värm en liten del av hallonpurén i en kastrull. Ta upp och krama ur gelatinbladen ett i taget, smält bladen i purén. Häll den kalla hallonpurén i en stor bunke. Tillsätt gelatinblandningen i bunken under omrörning. Rör ner äggblandningen. Vänd ner grädden försiktigt och rör tills smeten är slät. Förvara kallt!

Som ni kanske förstår är de rosa på bilden min hallonmousse! ;) Receptet ovan räckte till tvålager o till lite dekoration. Hade även chokladmousse o vaniljkesella i denna gobit!



Kommentarer
Postat av: Bina

det måste provas! Ser otroligt gott ut iallafall.

2010-02-28 @ 18:12:22
URL: http://www.mondoblog.se/sabinas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback