Vanilj- och kokosbullar

Denna deg blev fantastisk att jobba med! Har nog aldrig tidigare vart så lyrisk över en deg. Vet inte om det berodde på sammansättningen, att jag änvände mig av vetemjöl special eller om det var att jag arbetade upp den så länge för hand - oavsätt vilket så var den i alla fall underbar!

Bullarna blev också tokgoda. Om man vill så skulle man ju kunna öka fyllningen en aning, men för mig blev detta alldeles lagom sött o mumsigt. Dessa bullarna rekomenderas varmt! Nu vill jag ha saft o bullkalas under ett lummigt träd o strålande sol!

Ingredienser:

Deg:
50 gram jäst (för söta degar)
175 gram smör
5 dl mjölk
1 dl socker
2 tsk stött kardemumma
1 tsk salt
ca 1,5 l vetemjöl special

Fyllning:
100 g smör
2 dl florsocker
2 dl vaniljkräm (ex. den gjord på marsanpulver)
1 dl kokos

Gör så här:


Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Smula i jästen i en bunke och tillsätt kardemumma. Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner salt och socker. Tillsätt mjölet under knådning. Arbeta ihop till en smidig deg. Knåda i ungefär 15 minuter med matberedare/ degblandare, om du som jag inte har detta så får du dig ett litet träningspass. Jag skulle rekomendera att man knådar ungefär den dubbla tiden för hand, jag körde 25 min o degen blev underbar! Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter, låt dock storleken avgöra!

Under tiden degen jäser kan du förbereda fyllningen. Rör smör och florsocker vitt och poröst. Tillsätt vaniljkrämen lite i taget under omrörning, samt kokosflingorna.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt och dela den därefter i två lika stora bitar. Kavla ut degen och bred ut fyllningen. Rulla ihop och skär i 1,5 cm tjocka skivor. Lägg bullarna i formar och låt jäsa i ca. 40 min. Sätt ugnen på 250 grader. Penslabullarna med uppvispat ägg. Grädda dem i mitten av ugnen i 6-8 min.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Åååh, mums!!

2010-03-06 @ 04:12:57
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback