Äppel- och kanelmuffins med crumble

Ooh, va jag blir glad när jag får så mycket kommentarer! Extra kul när ni frågar efter mer recept ;) Så nu kommer ett nytt skepp lastat med mumsiga recept. Först ut är duktiga Leilas muffins som jag tidigare blivit tipsad om. Dessa fick följa med till en redovisning med skolan o de var väldigt populära. Dock vart jag lite konfunderad över all "crumble" som blev över, funderar på om jag gjorde någon miss för på muffinsarna fick de då inte plats. Fast jag vart ju inte så ledsen för de, det blev istället en smulpaj med hallon o blåbär som jag visar lite senare - mums mums!

Ingredienser:

ca. 12 st

Muffinssmet:

100 g smör
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning:

3 st stora äpplen
1 msk smör till stekning
2 msk strösocker
2 msk malen kanel

Crumble:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt, eller muffinsformar - tänk på att dom ska vara ordentliga, smeten blir tung med äpplena så det behövs lite stryka att hålla upp de.

Skär äpplena i klyftor. Stek dem i smör, strösocker och kanel. Låt svalna. Blanda äpplena med muffinssmeten och fyll formarna till 2/3 med smet. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins. Grädda i cirka 12-15 minuter.

Får de lov att vara en muffin?



Kommentarer
Postat av: Camilla

ja tack, haha, jag tar gärna en muffins:):). haha. ja det har jag med, den är superfin verkligen=). jag ska faktiskt ta och pröva ett utav dina recept i veckan hade jag tänkt, ska bestämma vilket det ska bli bara:). har du ngt tips på vad som är ditt bäst??=)

2010-03-10 @ 17:18:06
URL: http://camillabrostrom.bubbleroom.se
Postat av: lina :D

Kommentera min blogg? :) eller oxå följ bloglovin? :D

2010-03-10 @ 18:28:57
URL: http://linahyyttsten.blogg.se/
Postat av: Helena Ljunggren

Åh jösses så goda, det där måste jag göra en dag!

2010-03-10 @ 21:02:53
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: En tjock katt i en smal värld

Låter jättegott! :D

2010-03-10 @ 23:42:35
URL: http://tjockkatt.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback