Irish soda bread

St. Patricks Day (17 mars) är just idag och jag tänkte såklart att det kunde vara trevligt att uppmärksamma denna gröna dag. Detta tänker jag göra med ett irländskt bröd, gröna kläder och självklart en mumsig öl! Detta recept kommer från Allt om mat - så det kanske inte i grund o botten är ett  "äkta" irländskt bröd. Egentligen ska man exempelvis använda "buttermilk", även om jag läst att filmjölkt ska var likt. Hur som helst ska detta tydligen vara en söt variant så om man vill kan man ta bort både socker o russin. För min del behåller jag det, sött är gott!

Visste ni förresten att om man ser någon som inte bär något grönt på sig denna dag får man enligt tradition tillåtelse att nypa dem. Det gröna symboliserar irländarnas vackra emerald ö o nypandet är en slags påminnelse om detta! Själv längtar jag efter den dagen då jag får åka dit. Jag älskar  Irland o Skottland, ja, hela storbrittanien fatktiskt! Så vackert o så underbart, så självklart måste vi hedra denna dag! Go green ;)

Ingredienser:
1 bröd

2,5 dl mjöl
2,5 dl grahamsmjöl
1 dl socker
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
30 g smör
1 dl russin
2 dl filmjölk


Gör så här:

Sätt ugnen på 175°. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Smula i smöret med fingertopparna till en grynig massa.
Tillsätt russin och filmjölk under omrörning. Häll upp degen på mjölat bakbord och knåda degen 1
minut. Forma degen till en rundel ca 20 cm i diameter. Skär ett kryss i degen och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Låt kallna och servera.



Färdiga brödet


Kommentarer
Postat av: Lucide

Härligt fin header och blogg! Har du gjort headern själv?



Kolla även in min blogg...konstruktiv kritik uppskattas!:)

2010-03-17 @ 12:04:31
URL: http://lucide.blogg.se/
Postat av: izzey

Cool header :D

2010-03-17 @ 12:22:55
URL: http://izzabilly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback