Svartvinbärsgelé

Gjorde frystömning för ett bra tag sen nu och först ut är svartvinbärsgelé. Jag blockade bären på jobbet i sommras, men jag fick inte tummen ur fören närmare vintern. Men bättre sent än aldrig!

Det var första gången jag gav mig på gelé så jag vet inte riktigt om jag gjorde rätt eller fel. Gelén blev fantastiskt god, men jag fick lite funderingar under syltandet och saftandet. När jag skulle sila av saften verkade de som saften var alldeles för tjock för att rinna igenom vilket resulterade i väldigt lite saft. Jag vet dock inte hur det ska vara, men det kändes fel. Nästa gång ska jag definitvt ha lite koll på bären och kanske spä ut med mer vatten om det behövs innan jag silar. Tror att bärens karaktär kan ha betydelse. Ibland kanske 4 dl vatten är lagom, ibland kanske mer? Har hört och läst att just svarta vinbär ska ha mer vatten än röda i varje fall. Så tänk på det ni där ute om ni ska testa gelé någon gång :)


Ingredienser:


2 l knappt mogna svarta vinbär
4 dl vatten
9 dl strösocker per avrunnen liter saft
Ev. pektin

Gör så här:


Måtta upp vattnet i en kastrull och koka bären tills de har mosats, cirka 10 minuter. Hjälp till att mosa mot grytans kant någon gång under tiden. Häll bärmassan i en silduk och låt självrinna i 30 minuter. Släng renset som samlats i silduken.

Mät saften och koka den sedan om igen i 5 minuter. Tillsätt 9 deciliter socker per liter avrunnen saft och rör om. Låt koka upp igen och koka sedan kraftigt i 10 minuter utan lock och omrörning. Gör ett geléprov: Häll lite saft på ett fat och dra ett finger genom gelésaften. Om saften flyter samman har den inte kokat tillräckligt länge.

Om gelé inte har bildats efter 30 minuter måste pektin tillsättas (följ anvisningarna på förpackningen). Avlägsna även allt skum från ytan. Ös upp gelén till drygt hälften på väl rengjorda burkar.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh! Svartvinbärsgelé får jag barndomsminnen av! Måste göras i sommar!!!

2011-04-16 @ 16:46:12
URL: http://sandraskok.blogspot.com
Postat av: expository essays

You know I'd really like to try to cook jam with your recipe next season!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback