Mini cupcakes x 2

Jag har länge velat testa göra cupcakes o när jag bestämde mig för att ha ett litet tea party här hemma såg jag min chans. Little Dessert fick hjälpa mig med smet och inspiration till frostingen! Visst blev de söta! :D

Ingrediernser:

Cupcakes:

3 ägg
2.5dl socker
1 tsk vaniljsocker
50g smält smör
1dl gräddfil
3.5dl mjöl
2 tsk bakpulver
ev. 2 msk kakao

Frosting:
100 g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
20 g mjukt smör
ev. 1msk blåbärsmarmelad (eller annan marmelad)
ev. karamellfärg

Gör så här:


Cupcakes:
Vispa ägg, socker och vaniljsocker till en porös massa. Blanda sedan i gräddfil, mjöl och bakpulver. Om du nu vill göra vaniljcupcaks och chokladcupcakes delar du smeten på två och blandar i 1 msk kakao i den ena. Annars kan du göra helt på vanilj eller helt på choklad :)

Klicka sedan ut i formar. Gräddas i mitten av ugnen 175grader i 15min. Låt svalna

Frosting:
Medans dina cupcakes svallnar kan du förbereda frostingen. Antingen kan du välja att göra vaniljfrosting och färga i någon fin färg eller kan du använda en smaksättning som ex. marmelad.

Blanda allt till en jämn smet utan klumpar. Om du använder marmelad som smaksättning, se till att den är slät och inte innehåller bitar av frukt eller bär. Om frosting inte blir fast kan du blanda i mer florsocker. Spritsa ut frostingen på dina cupcakes.

Choklad cupcakes med rosa vaniljfrosting



Vanilj cupcakes med blåbärsfrosting (min favorit!)

Kommentarer
Postat av: anna

Dina cupcakes ser riktigt goda ut :)

Villken storlek har du på formarna, är det vanliga muffinsformar eller mindre?

2010-10-14 @ 13:04:40
Postat av: Frida

Sv till Anna: Jag använder minismå :) Kanske en aningen större en knäckformar, men det är knappt :)

2010-10-15 @ 10:58:20
URL: http://crumblingcookie.blogg.se/
Postat av: Jen

Det blev ju super fint (:

2010-10-26 @ 12:04:08
URL: http://littledessert.se
Postat av: Nicole

Fin blogg!

2012-01-15 @ 10:47:29
URL: http://letthemeatcake.blogg.se/
Postat av: Nicole

Fin blogg!

2012-01-15 @ 10:48:49
URL: http://letthemeatcake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback