Maraboufudge

Sprang på detta recept ständigt ute bland bloggvärdlens alla kakor så jag var ju tvungen att testa själv. Resultatet blev väldigt bra o dom var tokgoda. Dock funderar jag på om man skulle minska på honungen nästa gång för jag tyckte dess smak var lite för framtträdande, kanske hade jag bara en supersmakrik honung? Hur som heslt, tänk på att låta den bli riktigt kall innan ni skär upp den, annars blir den räfflig o kanterna inte alls så släta som de ska var. Jag gjorde själv felet ;) men jag lärde mig iaf något nytt!

Ingredienser:

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
2 msk flytande honung
100 gram mjölkchoklad

Gör så här:

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och låt därefter smeten småkoka på medelvärme tills den kommit upp i 120 grader.

När den nått 120 grader (det kan ta en stund) dra kastrullen från plattan och rör ner smör & honung. Ställ tillbaka på plattan och låt koka upp igen i 2 minuter. Ta därefter av kastrullen från plattan och bryt ner mjölkchokladen i smeten och rör om tills den har smält. Häll upp fudgen i en ganska liten bakpappersklädd form, jag hade ca 20x20, men personligen tycker jag att den var för stor, man vill ju ha lite tjockare fudgebitar, iaf jag ;) Ställ in formen i kylen och låt den stelna. Skär upp fudgen i rutor.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback