Äppelkräm med röda vinbär

Av de överblivna bären från vinbärskolan o några äpplen gjorde jag en härligt röd kräm igår. Hitta inget recept på just den kombon som jag tyckte om så jag exprimenterade lite själv. Jag kan ju inte säga att jag är någon van krämmakare men resultatet blev härligt sötsurligt o gjorde sig ypperligt tillsammans med kall mjölk. Mumma!

Ingredienser:
4-6 pers

ca. 0,5 liter röda vinbär
4 små äpplen
0,5 liter vatten
1,5-2 dl socker
1-2 kanelstänger
2 msk potatismjöl

Gör så här:


Koka upp vattnet tillsammans med socker o kanelstänger. Skala o hacka äpplena smått o lägg i dem och vinbären sockervattnet. Koka allt mjukt o lite mosigt. Rör ut potatismjölet i ett par matskedar kallt vatten. Tag kastrullen från värmen. Tillsätt redningen i en fin stråle under omrörning. Låt krämen koka upp o ta den sedan från plattan. Låt svalna en aning o sedan är det bara att mumsa!


Kommentarer
Postat av: karin

God jul!

Ny lucka öppnad - ny tävling!

Du kan vinna ett presentkort hos Saltå Min Müsli, missa inte chans!

http://www.bagerskan.se/2009/12/julkalendern-lucka-15.html



Kram Karin

2009-12-15 @ 20:00:46
URL: http://www.bagerskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback