Saffransbiscotti

Då lussekatterna blev gjorda hemma hos mina föräldrar o således på deras saffrans bekostnad hade jag ju den dyrt inköpta saffranen kvar här hemma. Jag beslutade mig då för att testa Jennies (Kalasgott) recept på saffransbiscotti! Jag tyckte det var lite mysko då det inte fanns något smör i, men efter att surfat runt lite upptäckte jag att det var ganska vanligt o vissa förespråkade även starkt att det skulle vara smörlöst så jag körde på det.

Receptet gick fint, men i min ugn ska man nog inte ha biscottin lika länge för jag tyckte det var lite mörkt i kanterna. Till min förtret var dock dessa biscottin liteför söta för min smak, i vissa fall är jag konstigt känsligt, men min älskling tyckte i vart fall om dem å fina blev dom!

Ingredienser:

0,5 gram saffran + en sockerbit
1 ägg
1 1/4 dl råsocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk pommerans
½ tsk vaniljsocker
1 dl rostad grovhackad mandel

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader. Stöt saffran i mortel tillsammans med en sockerbit tills det blir ett fint pulver. Vispa sedan samman ägg, socker o saffran så det blir fluffigt. Blanda de torra ingredienserna (utom mandel) i en skål och vänds ner i smeten. Tillsätt sist mandeln. Då det stod rostad mandel gjorde jag som så att jag skålade sötmandel, o sen stekte med lite olja. Därefter lätt jag de rinna av (saltade även lite granna).

Forma degen till en rulle ca 25 cm lång. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och platta till den något till ca 1,5 cm hög. Grädda ca 25 min tills den fått fin färg. Ta ut plåten ur ugnen och låt svalna något i ca. 5-10min. Flytta över rullen på en skärbräda och skär upp biscottin i ca. 1 cm tjocka skivor, ungefär 20 st.

Lägg tillbaka dem på plåten och in i ugnen igen för torkning ca. 15 min. Vänd dem efter halva tiden. Låt sedan svalna på plåten, därefter låt dom kallna helt på ett galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback