Pepparkakor

Gav mig på att göra pepparkakor häromdagen. Det blev en liten blandning mellan mormors recept och lite andra som jag kommit över. Själv är jag nöjd med resultatet, även om det vart lite kruxigt med degen. Misstänker att jag hade i alldeles för lite mjöl i början, men sånt gick ju att ordna till under utbaket. Ska bli spännande o se vad andra har för åsikt om dem, och om det ska bli ändringar i receptet till nästa år. För man har ju faktiskt bara en chans på sig om året att träna sig på pepparkakor o nu är min över :)

Ingredienser:

200 g smör
1,5 dl brun farin
1,5 dl strösocker
1 ägg
1 msk kanel
1 msk kardemumma
1 msk ingefära
1,5 tsk mald nejlika
1,5 tsk malda pomeransskal
2 tsk bikarbonat
2 dl sirap
2 dl grädde
ca 13 dl vetemjöl


Gör så här:
Dag 1:
Sikta alla kryddorna och saltet med bikarbonaten.
Rör ihop smör, strösocker, farinsocker, kryddorna och ägget.
Tillsätt sirap, grädde och vetemjöl och arbeta till en smidig deg. Denna packar ni in i plastfolise som läggs i kylen över natten.

Dag 2:
Ta ut och arbeta upp degen för hand och kavla ut små bitar så tunt som möjligt på mjölad yta och lyft degen ofta så att den inte fastnar i bordet. Ta ut figurer och lägg dem på bakplåtspapper. Sätt ugnen till 175° och grädda 8–10 min mitt i ugnen.


Kommentarer
Postat av: Maja.L

Hejsan, nu har jag frågestund på min blogg.

Hoppas du vill slänga in en liten fråga.

Kram <3

2009-11-14 @ 20:39:22
URL: http://lindbeergs.blogg.se/
Postat av: cc

Jag tillverkar och säljer hand och lår-smycken till bra priser.

2009-11-15 @ 12:46:03
URL: http://cecilianordstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback