Rosa vaniljmacarons

Efter att pressen legat på ett bra tag så gav jag mig på dessa små söta. En tjejkväll väntade och jag tänkte, vad passar bättre en lite tjejigt rosa bakverk? Sagt och gjort. Jag förberedde två omgångar, två olika recept, då jag läst att det kan vara knepigt. Och visst var det så. Första omgången tog jag inte ens bild på, såg ungefär ut som sånna där sandmaskhögar man ser på stranden - inte vackert! Andra försöket var detta recept och jag var gudaglad redan när jag klickat ut dom på plåten! SÅ fina! Helt klart detta receptet som jag kommer köra på i framtiden.

Dock så har jag lärt mig att ge dessa små sötnosar lite tid. Som att låta fyllning stå ordentligt i kylskåp så de stelnar. Annat som jag nu vet med mig är att till nästa gång göra dom mycket minde, för hujedamig så mäktiga dom var! Men omtyckta var dom, som tur var, så mycket tid som jag tillbringade i köket ;) Receptet kommer ursprungligen från Tartlette och Kalasgott har fått stå för inspirationen till fyllningen.

Ingredienser:


30-40 Macaroner

150  g fint, fint malen mandel
150g florsocker
1 msk Vaniljsocker
120g äggvitor, uppdelat i två skålar (gärna rumstempererade)
35g socker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag Karamellfärg


Gör så här:


Mandeln skållade jag dagen innan, skalade och lät torka över natten. Sedan malde jag dem i mandelkvarn och tryckte till sist ut "mjölet" i en siktare.


Blanda mandelmjölet, siktat florsocker och vaniljsocker i en skål. Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum, gärna i en rostfri skål, och tillsätt 35 gram socker under vispning. Blanda socker och vatten till sockerlagen låt koka tills temperaturen nått 118 grader. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten. Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen så här fick min Pälsk vara med att hjälpa till. Två kockar är bättre än en  i detta fall ;)

Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, för mig tog de ca. 15 min. Rör i 60g äggvita och ev. några droppar karamellfärg i mandel och florsockerblandningen. Här upptäckte jag att man gärna ska ta mer färg än vad man kanske först tror. Vänd ned den marängensmeten i mandelblandningen och rör försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott.

Fyll en spritspåse och spritsa ut små rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Låt macaronerna vila i MINST 30 min och grädda de sedan i mitten av ugnen i 160 grader, ca 8-12 min.




Jag fyllde mina macarons med två olika fyllningar, Lemon curd samt vit chocklad och kokos.

Ingredienser till vit tryffelkräm:

2 dl Vispgrädde
250g finhackad Vit choklad
Riven kokos

Gör så här:

Koka upp grädden. Vispa i chokladen och rör till en jämn och slät chokladkräm. Låt krämen stelna några timmar i kylen och spritsa, eller klicka, sedan ut den på hälften av macaronerna. Tryck ihop varje fylld del med en ofylld. Förvara macaronerna i kylskåpet.

Receptet på Lemon curd hittar du Här.

Kommentarer
Postat av: Sabrina

va gott :D



fin blogg btw.

2010-04-16 @ 16:43:47
URL: http://sabrinadoh.blogg.se/
Postat av: Louise

vad gott det ser ut! :)

2010-04-17 @ 11:29:22
URL: http://louiseeleonoras.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Så härlig färg du fick till! Ser jättegoda ut :)

2010-04-25 @ 17:25:56
URL: http://flickanokakorna.se
Postat av: Yasemin

Så söta- Det är så himla gott med macaroons.

2010-05-03 @ 19:46:00
URL: http://yaseminskok.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback