Mini Mangocheesecake

Till påskafton ville jag ha en gul efterrätt, hittade inte någon perfekt så jag skapade en själv genom att mixa två recept. Resultatet blev denna frusna mini mangocheesecake. Denna är gjord utan ägg och det var första gången jag testade en frusen cheesecake utan detta, och om jag ska vara riktigt ärligt tror jag äggvarianten vinner. Men smaken är som baken, kanske är detta något för dig? Mangotuchen var to die for dock, så jag kommer lätt att göra den igen (dock med en äggvariant).


Ingredienser:

ca. 6 st

8-10 digestivekex
50 g smält smör
1 msk kanel
200 g philadelphiaost
2 dl créme fraiche
1 msk florsocker
Rivet skal och saft från 1 lime

425 g mango på burk eller en väldigt färsk mango
1-2 passionsfrukter

Gör så här:


Krossa digestivekexen och blanda med smält smör och kanel. Fodra sex portionsformar (eller en pajform om du vill göra en stor istället) med plastfilm. Lägg smulorna i botten, platta till ordentligt. Rör ihop ost, créme fraiche, socker och lime till en jämn smet. Smaka av och tillsätt ev mer socker. Mangon är ju ganska söt så ta inte alltför mycket bara.

Fyll formarna med ostsmeten. Mixa mangon i en matberedare tills den blir puréaktig. Klicka på mangon i varje smet och rör om med en kniv. Frys minst 1 timme. Ta ut en stund innan servering, de behöver tina en aning för att komma ur formarna. Jag spolade dem i lite varmvatten så gick det lätt. Garnera med passionsfrukt.


Kommentarer
Postat av: Sana

se så fint ut! Yum....

2010-04-10 @ 18:13:03
URL: http://sana-madebylove.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback