Pepparkakor 2010

Här kommer 2010 års pepparkakor. Lite ändringar från förra året bland annat mer smör och grädde. Bakade in lite mer mjöl i degen från början med, den var fortfarande lite kladdig när jag satte in den i kylskåpet, men mer hanterbar :) Kryddningen är densamma dock. Men till nästa år ska jag nog ha lite mer "sting" i dem. Men på det hela taget tyckte jag nog bättre om årets variant. Vem vet? Nästa år kanske jag har funnit det optimala receptet ;)

Ingredienser:

350 g rumsvarmt smör
200 g brun farin
200 g socker
3 dl grädde
3 dl sirap
1 msk kanel
1 msk kardemumma
1 msk ingefära
1,5 tsk mald nejlika
1,5 tsk malda pomeransskal

2 msk bikarbonat
1,3 kg vetemjöl

Gör så här:

Dag 1:

Blanda smör, brun farin, socker, grädde och sirap.

Blanda krydorna och tillsätt dem till degvätskan. Tillsätt mjölet portionsvis och arbeta in mjölet innan nästa portions hälls i. Täck degen med lite mjöl och slå in i plastfolie. Låt sedan degen stå i kylskåpet i några dagar innan du bakar ut.

Dag 4 (eller när man inte orkar vänta längre):
Ta fram degen och skär ut en liten bit för utbakning. Låt resten av degen stå svalt tills nästa del skärs ut, på så sätt hinner inte degen bli kladdig och svårutbakad mellan gångerna. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda pepparkakorna mitt i ugnen ca 7-8 min eller tills de fått den färg du vill ha.




Kommentarer
Postat av: MM Cake Design

Vad fint har du bakat. Bild på din canellbulle är fantastiskt

2010-12-07 @ 15:45:00
URL: http://marimilocakedesign.se
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Det luktar så gott i hela huset när man bakar pepparkakor och sedan är ju degen så god också :-)

2010-12-07 @ 20:28:46
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

sv, Tack tack så mycket, som du säger så ritar jag ganska stort. Inte jättestort, men jag täcker en hel A3 i alla fall och det är precis att jag då kan få till någolunda tunna streck då. Man får ha tungan rätt i munnen och förlita sig på turen - ibland lyckas man, men ibland går det helt åt skogen ;)



För någon vecka sedan köpte jag till några Tria Markers. De har tunnare spets, så jag har nu en brun och en grå som jag använder för att dra tunna linjer med. Tror jag ska köpa på mig några fler i de färger jag oftast använder för att göra tunna linjer :)

2011-01-16 @ 11:41:07
URL: http://nevnarien.se/
Postat av: Hanna Skattberg

Nu har jag tragit igång en dagens blogg tävling, kolla in på min blogg och anmäl dig(:



Kram Hanna.

2011-01-16 @ 14:43:31
URL: http://hhannaskattberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback