Kardemummabullar

Jag blev inspirerad av Tea till att göra kardemummabullar. Pälsk fick stå för en lektion i tvinnandet då det var nytt för mig, men jag lärde mig snabbt å fint blev det! Kardemumma är för övrigt nog det bästa jag vet, det smakar gudomligt i bullar, muffins o kakor - ja, allt!

Ingredienser:

Deg:
50 gram jäst (för söta degar)
175 gram smör
5 dl mjölk
1 dl socker
2 tsk stött kardemumma
1 tsk salt
ca 1,5 l vetemjöl special

Fyllning:

100 g smör (rumstemeprerat)
1 dl socker
2 msk kardemumma

Gör så här:

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Smula i jästen i en bunke och tillsätt kardemumma. Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner salt och socker. Tillsätt mjölet under knådning. Arbeta ihop till en smidig deg. Knåda i ungefär 15 minuter med matberedare/ degblandare, om du som jag inte har detta så får du dig ett litet träningspass. Jag skulle rekomendera att man knådar ungefär den dubbla tiden om man gör det för hand! Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter, låt dock storleken avgöra!

Under tiden degen jäser kan du förbereda fyllningen. Rör samman smör, socker samt kardemumma.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt och dela den därefter i två lika stora bitar. Kavla ut degen och bred ut fyllningen. Sedan har jag försökt mig på en beskrivning på hur man gör, tänkte att det kanske fanns ngn mer än jag där ute som fann det svårt att förstå i ord ;)


(1) Vik ihop degen på mitten - långsida mot långsida. (2) Skär 2 cm remsor. (3) Skär två "ben" på dessa remsor som du sedan tvinnar ihop. Forma till en bulle!

Låt jäsa i ca. 40 min. Sätt ugnen på 250 grader. Penslabullarna med uppvispat ägg. Grädda dem i mitten av ugnen i 6-8 min.

Titta så vackra dom blev!



Kommentarer
Postat av: Emma

mmmmm jag bakeade dom nu med min lillebror hahaha

dom jäser fortfarande men dom ser super goda ut gillade receptet ska kolla här nästa gång jag bakar TACK!!!!!

2010-10-02 @ 11:33:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback