Vit kladdkaka

Min bror o far fyllde år för ett tag sedan och själklart var det jag som stod för kakorna. Sånna här tillfällen använder jag alltid till att få pröva nya recept. Denna dag blev det bl.a. denna vita kladdkaka och receptet kommer från Kalasgott. Jag har velat testa det länge då kladdkaka är en storfavorit, dock vart jag lite besviken.

Kakan blev väldigt kladdig, vanligtvis när det kommer till kladdkakor brukar jag gilla det (det heter ju KLADDkaka av en anledning), men tyvärr gick det inte hem i detta fall. Den var dessutom aningen för söt för min smak. Men smaken är som baken, vissa uppskatta den väldigt. Kanske hade det blvit bättre om jag använt "äkta" vit choklad istället för block? Det här med vit kladdkaka lockar dock fortfarande som är det någon som sitter på något annat recept, tipsa gärna!

Ingredienser:


2 ägg
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
3 msk apelsinjuice
100 g smält vit choklad
100 g smält smör

Gör så här:

Rör ihop ägg och socker. Sikta ner vaniljsocker samt vetemjöl. Tillsätt apelsinjuice, chokladen och smöret. Rör allt samman till en slät smet med hjälp av en slickepott. Häll smeten i en smörad och bröad form. Grädda mitt i ugnen i 150 grader, ca 30 min. Men som nämnt ovan så kan ju ugnar skilja sig åt, min hade behövt stå betydligt längre, kladdigt är gott, men det var too much i detta fall!

Servera gärna med något syrligt då kakan är väldigt söt. Själv mixade jag hallon o kokade upp med litegrann socker o det var MUMS!




Kommentarer
Postat av: Kalasgott

Men så tråkigt att det blev så här?! Som du säger borde du nog ha haft inne den en stund till i ugnen, min ugn är snäppet effektivare..! Jag använder finchoklad när jag bakar, eftersom jag tror på att råvarorna är vägen till de bästa smakerna. Himla tråkigt!! :-(



Testa igen och grädda den lite längre, byt dessutom ut blockchokladen till Lindt vit choklad. Dra ev ner lite på sockret om du tycker att den var FÖR söt..! Jag kan garantera att när du väl lyckas så kommer du att älska den!! Den är himmelsk! :-) (Tycker jag!)



Kramar, Jennie.

2010-05-31 @ 21:32:50
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: linn

Aaaaaah! vilken härlig blogg :) keep going!!

2010-06-01 @ 22:34:41
URL: http://linnorlin.blogg.se/
Postat av: Jessica Hedman

Vilken härlig blogg, hittade hit idag o läser igenom för fullt. Här kommer i alla fall ett vansinnigt sent tips på en vansinnigt god vit kladdkaka:



http://www.recept.nu/1.303220/mia_ohrn/kakor_tartor/agg_mejeri/vit_chokladkaka_med_citron_och_lingon

2011-02-02 @ 18:53:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback