Muscovadobullar med valnötsfyllning

Det var ju kanelbullens dag för ett tag sen och i samband med det ville jag gärna göra några bullar. Kanelbullar har jag ju gjort massor så jag ville även göra något nytt. Mamma tjatar hela tiden om att muscovadosocker är så himlans gott i bullar, o sagt o gjort! Efter att yrat omkring lite på webben så kom detta recept fram. Grunden är den samma jag brukar köra, med undantag på sockret, fyllningen kommer från Bagasrstugan!

Mums var det! Men när jag gjorde dessa använde jag helt laktosfria ingredienser o således laktosfri maragarin (smör är ju så hiskiligt dyrt laktosfritt!) o jag måste säga att det är skillnad i smak. Mer smör åt folket!

Ingredienser:


Deg:

50 gram jäst (för söta degar)
175 gram smör
5 dl mjölk
1 dl muscovadosocker
2 tsk stött kardemumma
1 tsk salt
ca 1,5 l vetemjöl special

Fyllning:

150 gram rumsvarmt smör
1,5 dl mörkt muscovadosocker (eller farinsocker)
2 tsk vaniljsocker
2 dl hackade valnötter

Gör så här:
Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Smula i jästen i en bunke och tillsätt kardemumma. Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner salt och socker. Tillsätt mjölet under knådning. Arbeta ihop till en smidig deg. Knåda i ungefär 15 minuter med matberedare/ degblandare, om du som jag inte har detta så får du dig ett litet träningspass. Jag skulle rekomendera att man knådar ungefär den dubbla tiden om man gör det för hand! Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter, låt storleken avgöra!

Under tiden degen jäser kan du förbereda fyllningen. Rör samman smör, muscovadosocker, vaniljsocker och valnötter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt och dela den därefter i två lika stora bitar. Kavla ut vardera deg och bred på fyllningen. Vik ihop dubbelt, skär ut 2cm breda remsor som du snurrar till knutar. Lägg på bakpapper. Låt jäsa i ca. 40 min. Sätt ugnen på 250 grader. Penslabullarna med uppvispat ägg. Grädda dem i mitten av ugnen i 6-8 min.Låt kallna och pudra sedan över florsocker.


Kommentarer
Postat av: Erica

Vilka fina bullar! Hur får du så fina knutar? Trevligt blogg du har!

2010-10-21 @ 13:48:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback