Hallonmuffins med marängtopping

När min kära vän o jag besökte vårt favoritteställe Muffin, såg vi att de hade börjat sälja lyxmuffins med maräng på. De såg mums ut o självklart ville jag testa. Ett recept från DagensMuffin fick stå som grund o därefter toppade jag med maräng :)

Betyget var bland annat "Det kan vara den bästa muffinsen jag någonsin ätit!". Med andra ord rekomenderas de skarpt! Marängtoppen passade ypperligt till också, men de är utan tvivel riktigt goda även utan.

Ingredienser:

10 st medelstora muffins

Muffinssmet:

150 g smör eller margarin
2 dl socker
2 ägg
1 msk vaniljsocker
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1/2 pkt Philadelphiaost
2 dl färska eller frysta hallon
1/2 dl vaniljsocker (ev. minskad mängd. Det var aningen skarpt med så mkt)

ev. Maräng:

2 äggvitor
1/2 dl socker

Gör så här:
Vispa smält smör och socker med elvisp. Vispa i äggen. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Rör ner med slev. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten med slev. Blanda Philadelphiaosten och vaniljsockret i en skål.

Häll ca 1 cm smet i botten av formarna. Lägg i ca fyra hallon och en klick Philadelphiaost. Häll ned smet i formarna så att nästan hela formen är full.

Grädda i mitten  av ugnen i ca 10 min i 200°C. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret och vispa ytterligare ett par min. Ta ut plåten och sänk värmen till 175°C. Spritsa på marängen på muffinsarna. Grädda ytterliggare ca 6-10 min i nedre delen av ugnen, eller tills marängen fått fin färg. Obs!

Typiskt nog skrumpnade marängen ihop lite senare, men de va vackra ett tag iaf :)



Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Vad himla gott det låter

2010-09-12 @ 21:11:09
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Nena

Muffin och marang...gud sa gott!!

Nu gav du mig lust att baka direkt;)

Tack for recpetet.

Kramar,

Nena

2010-09-23 @ 19:11:45
URL: http://paradiserecipe.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback