Daimbrownies

Den godaste brownisen ever är ju Brogyllens Daimbrownies och jag skulle ju bli överlycklig för det receptet. Men tills dess för jag nöja mig med detta recept som jag har experimenterat fram så gott jag har kunnat. Och om man får vara lite mallig så är den faktiskt riktigt tokgod! :) Kan vara att jag experimenterar vidare så småningom, men detta duger gott o väll för tillfället!

Ingredienser:


60g Smör
50g Mjölkchoklad
1 dl Strösocker
1 Ägg
1 dl Vetemjöl
1 msk Kakao
0,5 krm Salt

Chokladöverdrag:

75 g smör
1/2 dl ljus sirap
2 msk kakao
2 msk socker
1 msk grädde

1 st dubbeldaim

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör och choklad över ett vattenbad. Tillsätt socker, ägg och salt. Sikta sedan i mjölet och kakaon. Klä en avlång brödform (en sån där 1,5 liters form) med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min i ugnen, det översta lagret ska precis stelna. Om det är kyligt ute kan ni med fördel ställa ut kakan för att svalna ett par timmar.

Chokladöverdrag:

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sedan sirapen, kakaon och sockret och blanda saman till en smet utan klumpar. Sist tillsätter du grädden och blandar ihop det. Låt det svalna lite så det stelnar till, då upplever jag att det är lättare att bre ut över kakan. Hacka tillsist daimen och strö över kakan. Låt stå en liten stund till så överdraget lägger sig ordentligt.



Kommentarer
Postat av: Li

ser riktigt gott ut, nu blev jag sugen på daim ;)

2011-02-22 @ 20:57:10
URL: http://sockerdrommar.wordpress.com
Postat av: Emma

Mums, ser mycket smaskigt ut!

2011-03-12 @ 20:34:05
URL: http://sockerochsant.blogspot.com
Postat av: Anne

Men gud så gott! Måste genast testa den där - jakten på det perfekta receptet kanske är över :)

2012-04-17 @ 21:46:38
URL: http://annewerner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback