Kanelbullar

För att fira kanelbullens dag (4/10) gjorde självklart även jag lite bullar idag. Testade även på lite nya varianter med äpple, nektariner och sötmadel. Det blev smaskens och godast var de med äpple och nektarin. Självklart gjorde jag hederliga gamla kanelbullar med, old style. En del av degen använde jag till att göra Vaniljbullar med. Gött! ;

Ingredienser:

Deg:
150 g margaring
5 dl mjölk
50 g jäst
2 tsk kardemumma
1 dl socker
1/2 tsk salt
ca. 13-15 dl mjöl

Fyllning:

100 g margarin
1 dl socker
1 msk kanel

(äpple, nektarin, nötter)

Pensling o garnering:

1 ägg
Vatten
Pärlocker

Gör så här:

Smält margarin och tillsätt mjölk, värm till ca 37 grader.  Smula ner jästen i en degbunke. Häll på degvätskan och rör om tills det mesta av jästen har lösts upp. Tillsätt socker, salt, kardemumma och det mesta av vetemjölet men spara lite mjöl till utbakningen. Låt degen jäsa under bakduk ca. 40 min. Rör samman fyllningen.

Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta samman den. Dela den i två delar (eller om du som jag ska testa lite olika fyllningar, fyra delar. (Kanske en del för att göra Vaniljbullar?)

Kavla ut varje del till en platta, kanske något mindre än en halv centimer tunn. Bred på kanelfyllningen, om du vill kan du här riva äpple, hacka nektariner eller nötter och strö över - använd fantasin! Rulla ihop längs långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar och lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Jag brukar även vika in en del av "flärpen" på bullarnas undersida, jag inbillar mig att allt den goda fyllningen stannar bättre kvar i bullen då :) Låt bullarna jäsa övertäckta i 40 min. Värm under tiden ugnen till 250 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg blandat med en liten del vatten och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen i 6–8 minuter. Låt bullarna svalna övertäckta med bakduk.

Mina bullar:



Mums!





Fr. vänster: Vanliga kanelbullar, Kanel med hackade nektariner,
Kanel mer rivna äpplen, , Kanel med hackade mandlar


Kommentarer
Postat av: Drakis<3

Vi åt inte kanellbullar-vi åt limekaka istället!xD

2009-10-05 @ 18:41:48
URL: http://dragonfirefairy.blogg.se/
Postat av: Louise

älskar kanelbullar, det ska vara MYCKET kanel! :D

2009-10-11 @ 21:15:33
URL: http://louiseeleonoras.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback