Morotskaka

Efter en väldigt onyttig helg med tjejerna var jag i ett sådant sockerrus att jag var tvungen att äta mer socker. Så efter 4 bullar, en daimkaka, resterna av en chokladkaka så fick jag för mig att göra morotskaka. Min vän och jag hade nämligen ätit en så god sådan på Egg and Milk att jag bara var tvungen att se om jag kunde göra en lika god. Behöver jag säga att mitt samvete efter denna helg är ganska dåligt ;) Löste dock samvetskvalet med att skänka bort morotskakan till pojken och han pluggvänner i skolan och det vart väldigt poppis.

 

Ingredienser:

2.5 dl matolja
200 g strösocker (ca 2 1/3 dl)
4 dl finrivna morötter
3 ägg
240 g Vetemjöl Special (4 dl)
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0.5 tsk salt
1 tsk kanel
ev. 1/2 tsk riven muskot


Topping:
200 g smör
200 g Philadelphiaost
180 g florsocker (3 dl)
2 tsk vaniljsocker
rivet skal och saft av 1 citron

Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Vispa socker och olja vitt. Tillsätt morötterna och sedan äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Smörj och bröa en form och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Låt kakan svalna något.

Smält smöret till toppingen och låt det svalna. Vispa med de andra ingredienserna till en luftig smet. Var försiktig med citronen om du är som jag och inte vill ha allt för utmärkande citronsmak. Det finns nämligen en väldigt hårfin gräns mellan, för lite, lagom och för mycket citron, så pröva dig fram lite i taget.

Bred över kakan. Låt stå kallt en stund så att toppingen stelnar.

 


Kommentarer
Postat av: cecce

Mmm...morotskaka är verkligen supergott!

Oj, vad du bakar:-)

Ha en fin fredag!/C

2009-10-23 @ 09:44:18
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Pernilla

vilken fin blogg, här kommer jag att titta in oftare :)

2009-10-23 @ 15:42:59
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Malin Bergström

Mums vad gott med morotskaka!:)Det måste jag också baka någon dag.

2009-10-27 @ 19:33:38
URL: http://tartkalas.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback